گروه صنعتی سالید

دایکاست چیست؟

در بخش قالبسازی سالید ساخت انواع  قالب  دایکاست (دایکست) با استاندارهای روز دنیا با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و CNC ساخت قالب دایکاست به صورت کاملا علمی و اصول و مبانی مهندسی صورت میگیرد. ما این ادعا را داریم که کاملترین  و حرفه ای ترین  واحد قالب سازی در زمینه ساخت قالب های دایکست هستیم. 

قالب دایکاست صفحه زیر ترازو
قالب دایکاست صفحه زیر ترازو

دایکاست یکی از روش های قالب سازی ریخته گری میباشد.اگر قطعات صنعتی به کمک قالب های فلزی با قابلیت استفاده مجدد استفاده شوند به قالب سازی دایکاست معروف هستند.

تاریخچه ساخت قالب دایکاست

محفظه های فلزی با قابلیت استفاده مجدد، dies نامیده می‌شوند، این محفظه ها در تولید قطعات صنعتی پیچیده استفاده می‌شود. در این قالب‌ سازی صنعتی معمولاً یک آلیاژ غیر آهنی از قبیل آلومینیوم یا روی، در کوره ذوب‌ شده و سپس به محفظه در دستگاه ریخته‌گری تزریق می‌شود. این صنعت به اواسط قرن 19 در ایالات‌متحده باز می‌گردد، که در آن یک فلز مذاب یا آلیاژ، با فشار بالا به یک محفظه فلزی تزریق می‌شود. هنگامی که فلز تزریقی جامد شده است، محفظه فلزی باز می‌شود و قطعه‌ای از آلومینیوم ریخته‌گری استخراج می‌شود.
امروزه ساخت دایکاست جدید بدین منظور است که قطعاتی از جنس آلومینیوم که دارای ضخامت یکنواخت بین ۱٫۵ تا ۱۵ میلی‌متر هستند از روش ریخته‌گری تحت‌ فشار ساخته می شوند. در این روش مذاب آلومینیوم با فشار بالا داخل قالب تزریق می‌شود.

مزایای استفاده از روش دایکاست

از مزایای ساخت دایکاست می‌توان به تولید قطعات با کیفیت سطحی بالا و تیراژ بالا نام برد. کیفیت بالا و عدم پلیسه سبب می‌شود بسیاری از پروسه‌های تولید مانند پلیسه‌ گیری و سنگ زنی و سوراخ کاری حذف شود، از این رو تأثیر به سزایی در کاهش هزینه تولید هر واحد قطعه دارد. دایکاستی که در این روش مورد نیاز است، از جنس فولاد گرمکار با حجم و ضخامتی زیاد است. این محفظه ها قابلیت تحمل فشار بالای ذوب را دارند، از این رو diecast محفظه هایی بزرگ و گران‌ قیمت هستند.

مراحل ساخت قالب 

مراحل ساخت diecast شامل استفاده از کوره ، فلز، ماشین ریخته‌گری و die است. فلزی (آلومینیوم یا روی) در کوره ذوب‌ شده و سپس با فشار بالا به محفظه در دستگاه ریخته‌ گری تزریق می‌شود. فشار تزریق بسته به وزن قطعه و نوع ماده ذوب شد تزریقی، بستگی دارد. دو نوع اصلی از ماشین‌آلات ساخت قالب دایکاست وجود دارد: ماشین‌آلات اتاق گرم (برای آلیاژهای با دمای پایین ذوب، مانند روی) و ماشین‌آلات اتاق سرد (برای آلیاژهای با دمای بالا ذوب، مانند آلومینیوم). تفاوت بین این ماشین‌ ها در بخش‌های مربوط به تجهیزات و ابزار دقیق خواهد بود. با این حال، در هر دو ماشین، پس از اینکه فلز مذاب به قالب تزریق می‌شود، آن را به ‌سرعت خنک می‌کند و به قسمت نهایی، یعنی diecast، تبدیل می‌کند. 

ماشین اتاق گرم در حالت بسته
دستگاه اتاق گرم درحالت بسته
ماشین اتاق گرم در حالت باز
دستگاه اتاق گرم درحالت باز
دستگاه اتاق سرد در حالت بسته
دستگاه اتاق سرد در حالت بسته
دستگاه اتاق سرد در حالت باز
دستگاه اتاق سرد در حالت باز

دایکاست (diecast) که در این فرایند تولید می‌شوند به شدت در اندازه و وزن متفاوت‌اند (از چند اونس تا 100 پوند). یک کاربرد معمول از قطعات این صنعت ضمایم housings – thin-walled (محوطه‌های دیوار نازک) است، که اغلب نیاز به ribs و bosses
در محوطه دورنی دارد. دیگر قطعات دایکاست propellers, gears, bushings, pumps, و valves است. چند اجزای خودرو که با استفاده از diecast ساخته می‌شوند: پیستون، سر سیلندر و بلوک‌های موتور.

ساخت قالب دایکاست
قطعات تولید شده گروه صنعتی سالید
قطعات تولید شده گروه صنعتی سالید
قطعات تولیدی دایکاست
قطعات تولیدی دایکاست

گروه صنعتی سالید زیر مجموعه هلدینگ صنعتی کارامکس آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی میباشد.

گروه صنعتی سالید
ارسال در واتساپ