گروه صنعتی سالید

ساخت قالب بادی

ساخت قالب بادی

یکی از روشهای ساخت قطعه پلاستیکی و یا حجم های توخالی که دارای ضخامت یکسان هستند مانند بطری نوشابه ،ظروف شامپو ، ظروف روغن مایع استفاده از روش دمشی یا بادی است.

سه روش برای ساخت قالب بادی وجود دارد:

ساده ترین نوع قالب سازی استفاده از روش فشاری است . در این روش از دستگاه اکسترودر استفاده می شود.

اکسترودر ماشینی است که به ماده پلاستیکی اولیه برای ساخت قالب فشار وارد می کند تا با فشار در انتهای دستگاه از میانیک قالب عبور کرده و محصول باریک لوله ای شکل به دست می آید . در خط تولید، ماشینهای اکسترودر برای شکل دهی اولیهلاستیک و پلاستیک جهت عملیات بعدی و نیز برای شکل دادن به محصولات نهائی مورد استفاده قرار میگیرند.

تمامی مراحل ساخت قالب های مختلف در گروه صنعتی سالید توسط دستگاههای CNC انجام می شود. که موجب افزایش سرعت و دقت کار می شود. ساخت قالب بادی به روش تزریقی ساده ترین شکل است.

قالبگیری بادی فرآیندی می باشد که آن را می توان در قالبگیری پلاستیکی طبقه بندی کرد چرا که ماده پلاستیکی در آن با وارد کردن فشار به بدنه یک قالب فرم دار چسبانده و فرم قالب را به خود می‌گیرد. این روش قالبگیری شبیه قالبگیری های ظروف شیشه ای و بطری ها می باشد که توسط آن یک ظرف پلاستیکی تو خالی تولید و ساخته می شود.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد پیشرفت های قابل توجهی در صنایع مختلف و تولید لوازم می باشیم که قالب سازی بادی از جمله موضوعاتی می باشد که به وسیله آن تولید و عرضه قطعات پلاستیکی توخالی بسیار راحت و آسان شده است.

در این تکنیک پلاستیک در معرض فشار هوا واقع شده و در نهایت با چسباندن پلاستیک به قالب های مدنظر محصول تولید می شود.

از مزیت های فرآیند ساخت قالب بادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طول لوله اکسترود عملا می تواند طولانی باشد
  • مواد پلاستیکی در قسمت اکسترودر به خوبی نرم و ذوب می شود
  • مواد پلاستیکی با هم به خوبی ترکیب می شوند.

چگونه قالب بادی طراحی می شود؟

طراحی و ساخت قالب بادی نیاز به تخصص و تجربه داشته و افراد بایستی دانش کافی در این زمینه داشته باشند در این فرآیند ساخت محصولات پلاستیکی توخالی ابتدا لقمه ای از طریق گرم کردن پلاستیک ها ایجاد می شود که دارای شکل استوانه ای می باشد پس از آن لقمه تهیه و درست شده در فرآیند ساخت قالب بادی که دارای یک سر آزاد می باشد در قالب قرار داده می شود و جریان هوا بر سر آزاد لقمه دمیده شده و فشار هوا سبب می شود که پلاستیک به قالب چسبیده و شکل و فرم محصول مدنظر را بگیرد.

پس از طی کردن این روش و مسیر بایستی صبر کرد تا پلاستیک تولید شده سرد شود و پس از آن از درون قالب بیرون آورده شود. برای مثال در تولید و ساخت بطری های پلاستیکی آب معدنی از روش ساخت قالب بادی استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت قالبگیری بادی در زندگی روزمره افراد بسیار مورد استفاده واقع بوده و اهمیت ویژه ای در استفاده از محصولات پلاستیکی دارد.

قالبسازی بادی به چه چیزی گفته می شود؟

برای تولید قطعات پلاستیکی توخالی، از فرآیندی تحت عنوان قالبسازی بادی استفاده می شود. در این فرآیند ابتدا با استفاده از گرم کردن پلاستیک، یک لقمه ای ایجاد می شود، که شکل آن به صورت استوانه ای است. این لقمه ساخته شده در فرآیند ساخت قالب بادی، دارای یک سر آزاد است که جریان هوا می تواند از آن عبور کند. این قطعه، در قالب قرار می گیرد و جریان هوا به آن دمیده می شود، فشار هوای وارد شده باعث می شود که پلاستیک، به قالب بچسبد و شکل محصول مورد نظر ساخته می شود. بعد از سرد شدن پلاستیک، قطعه از درون قالب بیرون آورده می شود.

گروه صنعتی سالید
ارسال در واتساپ