گروه صنعتی سالید

برش لیزری و برش لیزری فلزات

برش لیزری فلزات

برش لیزری فلزات در شرکت سالید با پیشرفته ترین و مجهز ترین دستگاههای برش فلزات انجام می شود.  این شرکت علاوه بر برش لیزری دارای مهارت زیاد در زمینه حکاکی لیزری فلزات نیز می باشد که با ارائه این خدمات آماده ارائه هر گونه مشاروه و پذیرش سفارش از سمت مشتریان گرامی می باشد.

خدمات ما در این بخش شامل برشکاری فولاد و آهن تا ضخامت 15 میلیمتر،برشکاری استیل تا ضخامت 10 میلیمتر و برشکاری آلومنیم تا ضخامت 4-5 میلیمتر میباشد.

نمونه کار برش لیزری

در این راستا مقاله ای تحت عنوان برش لیزری فلزات ارائه کرده ایم که در ادامه مقاله در مورد مکانیزم برش لیزری و کاربردهای برش لیزری فلزات مطالبی مطرح می شود. با ما همراه باشید.

برش لیزر چیست؟

برش لیزری فناروی برش با استفاده از اشعه لیزر است. که برای برش اجسام از هر جنسی استفاده می شود. این روش برش در صنایع فراوانی کاربرد دارد. عمده استفاده برش لیزری فلزات در زمینه آسانسور سازی ، مدل سازی ، درب و پنجره سازی ، کشتی سازی ، صنایع هوایی و هواپیما سازی و …. کاربرد دارد.

به دلیل قطر کم لیزر، برش لیزری برش بسیار دقیقی بوده و هیچ گونه خطایی ندارد.تقریبا می توان روی اکثر فلزات برش لیزری انجام داد، فلزاتی مانند فولاد، آهن و آلومینیوم بیشترین کاربرد را در برش لیزری فلزات دارند.

برش لیزری فلزات به این صورت انجام می شود که دستگاه برش لیزری از یک خروجی قوی لیزر که دستگاه لیزر است  بر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می پذیرد.قسمتی از جسم  توسط دستگاه برش لیزری آب می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم  مورد نظر پاک می‌شودو سر انجام سطح بریده می شود

مکانیزم برش لیزری

اشعه لیزر بر روی قسمتی که از جسم که قرار است برش داده شود تابیده می شود. این اشعه توسط دستگاه تولید اشعه لیزر تولید می شود. هنگامی که لیزر به سطح مورد نظر می تابد آن جسم اگر فلز باشد ذوب می شود و اگر از جنس های دیگر باشد یا می سوزد و یا تصعید می شود . دقت و مهارت در برشکاری فلزات یکی از مواردی است که می توان توانایی یک شرکت یا سازمان را با آن سنجید.

استفاده از روش لیزر در برشکاری باعث دقت فراوان و تسریع کارها می شود و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از شرکت های ساخت قطعه فلزی مانند شرکت سالید قرار گرفته است.

برش لیزر

دستگاه برش لیزری فلزات

عمل لیزر به این صورت اتفاق می افتد که با ایجاد یک محیط فعال بین آینه که روند تابش و بازتابش بین آن دو را تقویت کند .

لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد، لیزر فیبری و … از انواع مختلف لیزرهای برش و حکاکی هستند، اما در دستگاه لیزر صنعتی تنها از دو نوع آن یعنی دستگاه لیزر گازی و دستگاه لیزر جامد استفاده می شود.

این دستگاه، که در انواع متنوعی عرضه می شود، می تواند عمل حک، برش، تراش، جوش، مارک و … را روی فلزات مختلف انجام دهد. از این دستگاه برای کارهای مختلفی مانند برش ورقه های فلزی برای تابلوسازی، درج مارک بر روی قطعات الکترونیک، مارک زنی قطعات فلزی صنعتی مانند بلبرینگ، مارک زنی روی قطعات مدور، مارک زنی یراق ماشین آلات، شیرآلات، ابزار آلات، وسایل آشپزخانه، تجهیزات پزشکی، مارک زنی پلاک فلزی، و … استفاده می شود.

دستگاه برش لیزری فلزات کمک شایانی در تبدیل کاردستی به کار ماشینی داشته و کار انسان ها را از انجم کار دستی به طراحی تصاویر و طرح های پیچیده تر سوق داده است.

لیزری که دستگاه برش لیزری فلزات ساطع می کند از فوتون تشکیل شده که توسط برخی مواد مانند آلومینیوم و آلیاژ مس منعکس می شود. این مواد علاوه بر انعکاس لیزر رسانای گرمایی نیز هستند و گرما را درسطح خود پخش می کنند، به این دلیل بخ کار رفته در دستگاه برش لیزری آلیاژ کربن و فولاد است. این مواد گرمای کمی جذب کرده و لیزر به خوبی در محل مورد نظر منعکس می شود. لیزر مورد استفاده در دستگاه برش لیزری قطر یک میلی متر دارد

دستگاه برش لیزری با دقت بسیار بالاو امکان بریدن طرح های پیچیده عمل برش را انجام می دهد. در دستگاه برش لیزری با استفاده از گازی که معمولا دی اکسید کربن است لیزر تولید می شود، لیزر در تیوپ لیزر عقب و جلو رفته و پس از تقویت شدن از روزنه ی تیوپ لیزر خارج شده و توسط لنز به نقطه ی مورد نظر ما می تابد و برش صورت می پذیرد

کاربرد دستگاه برش لیزری

دستگاه های لیزر صنعتی جامد و گازی نیز هر کدام به انواع مختلفی تقسیم می شوند، مثلاً در میان انواع ماشین لیزرهای صنعتی گازی، دستگاه برش لیزر و حکاکی صنعتی CO2 بیشترین کاربرد را داشته  و از آن برای برش و حکاکی لیزری انواع مواد مختلف مانند چوب، پلکسی گلاس، شیشه، پارچه و … استفاده می شود و پرکاربرد ترین دستگاه های لیزر صنعتی محسوب می شود.

دستگاه لیزر صنعتی جامد  نیز بیشتر لیزر یگ است که برای حکاکی و برش لیزری فلزات از آن استفاده می شود. دستگاه لیزر CNC که از این تکنولوژی استفاده می کنند را می توان به دو بخش دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات تقسیم کرد.

این دستگاه ها با هدایت کامپیوتری و توسط لیزری که از آنها متساطع می شود عملیات مختلفی مانند برش لیزری، حکاکی لیزری و… را انجام می دهند. این دستگاه ها مزایای زیادی دارند، مثلاً سرعت بسیار  بالایی دارند و با توجه به هدایت شدن توسط کامپیوتر، خروجی های کاملاً یکسانی دارند.

در صنایع مختلف نظیر صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و… لیزر صنعتی کاربرد دارد.

مزایای برش لیزری

مزیت اصلی برش لیزری نسبت به سایر روش ها انرژی متمرکز شده آن است که قطر کانونی کوچکی داشته و همچنین سرعت زیادی نیز دارد، از این رو این برش ظرافت بسیار بالایی دارد.

مزیت دیگر برش لیزری نسبت به روش مکانیکی، کار راحت تر با آن است و پس از برش لبه ها را خراب نکرده و علاوه بر برش مستقیم، می تواند این کار را به صورت منحنی نیز انجام دهد. علاوه بر این موارد ، برش لیزری دقت بسیار بالایی داشته و با وجود کمی سوزاندن، به کل کار ضربه نمی زند. برخی مواد به دلیل خصوصیاتشان تنها باید توسط برش لیزری برش بخورند، مثلا  برای برش  شیشه، لیزر از هر دستگاه  دیگری  بهتر آنرا برش می زند و شیشه را نمیشکند .

برش لیزری فلزات،برش لیزری آلومینیوم،حکاکی لیزری فلزات،برش آلومینیوم و…در مرکز لیزر سالید به صورت کاملا دقیق وحرفه ای انجام می گیرد.

مزایای برش لیزری فلزات

برش لیزری سرعت و دقت در هنگام انجام کار را بسیار بالا می برد و به دلیل نداشتن قطعات بعد از برش نیاز به ماشین کاری نخواهد داشت و کیفیت کار نیز بالا می رود.

با استفاده از تکنولوژی برش لیزری فلزات می توان طرح های بسیار پیچیده را با دقت و ضرافت بالا تولید کرد. طرح های پیچیده و نقشه های دو بعدی و هر نقشه طراحی شده توسط ابزاری مثل اتوکد و… به راحتی با این روش قابل پیاده سازی می باشند.

البته نکته قابل توجه این است که از آنجایی که در این روش  فلزات با دقت بسیار بالایی بریده می شوند و این دقت برحسب ضخامت قطعه متفاوت می باشد .

برش روی صفحات فلزی با لیزر

فرآیند برش لیزری فلزات

هنگامی که اشعه لیزر به محل مورد نظر و از پیش تعیین شده می تابد ، آن نقطه را ذوب می کند. طبق آنچه که گفته شد اشعه لیزر مسیر از قبل طراحی شده را دنبال و ذوب می کند که ذرات باقی مانده در اثر ذوب شدن فلز توسط یک جریان گازی از سطح فلز پاکسازی می شوند. از خواص دستگاه برش لیزری فلزات این است که فاصله بیم لیزر با سطح فلز به صورت خودکار تعیین می شود که در صورت ناصاف بودن سطح فلز نیز برش با دقت و ظرافت بالا انجام می شود و محصولی با کیفیت عرضه می شود.

از مزایای فرآیند برش لیزری فلزات می توان به سرعت و دقت بالا ، هزینه کمتر نسبت به روش های سنتی اشاره کرد.

برای برش لیزری دو روش فیوژن (ترکیبی) و اکسیداسیونی (برش مشعل لیزری) وجود دارد که بسته به جنس قطعه مورد نظر به کار می روند.
در روش برش فیوژن ماده مورد نظر توسط اشعه لیزر ذوب می شود که در این روش از گاز نیتروژن که دارای فشار زیاد است برای پاکسازی مواد ذوب شده از سطح فلز استفاده می شود. این گاز از برش لبه ها در اثر اکسیداسیون محافظت می کند. از این روش برای برش لیزری فلزات مانند برش لیزری آلومینیم استفاده می شود.

در روش برش اکسیداسیونی( برش مشعل لیزری ) دمای ماده مورد نظر توسط اشعه لیزر بالا می رود که برای پاکسازی فلز ذوب شده در این روش از گاز اکسیژن استفاده می شود. از این روش برای برش ورق های کربنی استفاده می شود.

 

برش فلزات با استفاده از دستگاه پانچ و گیوتین

همان طور که در ابتدای مقاله هم بیان شد یکی از روش های  برش ورقهای فلزی با پانچ است . برش با دستگاه پانچ روشی است که در آن قطعه مورد نظر از فلز توسط نیروی لازم از قطعه ی دیگر جدا می شود.

  • برش با دستگاه پانچ

برش با پانچ فرآیند برشی است که در آن قطعه ای از ورق فلزی از قطعه ای بزرگتر با اعمال نیروی برشی کافی جدا می شود. در این فرآیند قسمت مورد نظر از ورق فلزی به صورت یک قطعه از ورق جدا می شود. روش برش با پانچ(دستگاه پانچ ورق)برای برش تقریبا هر شکل دو بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند برش فلزات با دستگاه پانچ به این گونه است که قطعه فلز به صورت برنامه ریزی شده زیر دستگاه پانچ حرکت داده می شود و نقاط مورد نظر از فلز جدا یا به اصطلاح پانچ می شوند.

  • برش فلزات با دستگاه گیوتین

برش فلز با دستگاه گیوتین یکی دیگر از روشهایی است که امروزه استفاده می شود. در برش فلزات (از جمله برش آلومینیم) با استفاده از گیوتین تیغه های این دستگاه با زاویه خاص و تعیین شده ای متناسب با ضخامت فلز بر روی فلز فشار اعمال می کنند.دستگاه گیوتین از تیغه های تیزی از جنس فولاد ساخته شده است. استفاده از این تیغه های تیز باعث ایجاد طرح هایی با کیفیت بالا و بدون انحراف و دندانه در لبه کار می شود.

در هنگام برش با دستگاه گیوتین تیغه های دستگاه با زاویه مناسبی فشار بالایی را  بر روی ورقه اعمال می کنند. زاویه برش (تیغه) با توجه به نوع و ضخامت ورق تنظیم می شود. از عمده ویژگی های این روش دقت  بالای قطعه تولید شده است.

از آنجایی که این دستگاه مجهز به ابزاری است که دقت بسیار زیادی در تنظیم محل قرار گرفتن فلز دارد، فلز را در طول فرآیند برش ثابت و محکم در جای خود نگه می دارد و مانع از حرکت فلز می شود و باعث تولید قطعه ای دقیق با کمترین خطا می شود.

نیروی برشی توسط دو تیغه یکی در زیر و یکی در بالای فلز اعمال می شود بین تیغه های بالایی و پایینی مقداری فاصله وجود دارد که بسته به جنس  ضخامت فلز تغییر می کند و معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد از ضخامت فلز است. این ویژگی به دستگاه گیوتین این امکان را می دهد که علاوه بر حداکثر استفاده از نیرو و کارایی بالا، برش های دقیق تری انجام دهد. برای انجام عمل برش تیغه بالایی با نیروی زیادی به سمت پایین برش انجام می دهد، در حالی که تیغه پایینی ثابت است و به بستر گیوتین محکم شده است. دستگاه برش ورق گیوتین های فلزی مجهز به واحد کنترل رایانه ای  CNC هستند.

گروه صنعتی سالید
ارسال در واتساپ